Kwestie dotyczące postępowania w razie zdarzenia drogowego wynikają m.in. z:
- 1 Ustawy z 1997r. z późn. zm. Prawo o ruchu drogowym (art. 44),
- 2 Ustawy z 2003r. z późn. zm. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (art. 16, art. 17).
Poniżej prezentujemy kilka pojęć oraz zamieszczamy informacje, których znajomość może okazać się pomocna w sytuacji, kiedy dojdzie do zdarzenia na drodze.
A zatem, jakie zdarzenie drogowe można uznać za wypadek, jakie za kolizję i do czego zobowiązani są jego uczestnicy?
WYPADEK to zdarzenie drogowe polegające na zderzeniu co najmniej dwóch pojazdów, potrąceniu pieszego lub innego uczestnika ruchu, uderzeniu pojazdu w przeszkodę oraz wywołujące skutki w postaci uszkodzenia ciała naruszającego prawidłowe funkcjonowanie czynności organizmu.
KOLIZJA to zdarzenie mające związek z ruchem drogowym, które pociągnęło za sobą tylko straty materialne a jego uczestnicy nie odnieśli żadnych obrażeń ciała.
Uczestnicy wypadku zobowiązani są do:
- zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku i zabezpieczenia miejsca zdarzenia
(np. światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy), - jeśli osoby są ranne lub są ofiary wypadku, należy udzielić im pierwszej pomocy oraz wezwać pogotowie oraz policję,
- nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku,
- nie oddalać się z miejsca wypadku.
Należy mieć na uwadze, że:
- za nieudzielenie pomocy stosowane są kary przewidziane przez Kodeks wykroczeń lub Kodeks karny,
- uczestnikiem wypadku nie jest tylko kierujący, ale może nim być także pasażer, pieszy lub inna osoba, która spowodowała wypadek bezpośrednio lub pośrednio, bądź w nim uczestniczyła jako poszkodowana.
W przypadku kolizji i powstania szkód materialnych należy:
- zapewnić bezpieczeństwo ruchu w miejscu kolizji,
- spisać oświadczenie o zdarzeniu drogowym lub wezwać policję.
W przypadku powstania kolizji drogowej, nie ma obowiązku wzywania policji do stłuczki, gdy problem można rozwiązać pomiędzy uczestnikami zdarzenia. W tym celu należy przeanalizować co się stało, ustalić przebieg kolizji oraz winnego. Jeżeli jest to możliwe należy usunąć pojazdy z drogi, tak aby nie powodowały zagrożenia lub tamowania ruchu. Przed usunięciem pojazdów z drogi, w celu odtworzenia zdarzenia należy w miarę możliwości wykonać zdjęcia miejsca zdarzenia i uczestniczących w nim pojazdów. Następnie należy spisać oświadczenie sprawcy kolizji.
Jakie informacje powinno zawierać oświadczenie spisane ze sprawcą zdarzenia?
Przede wszystkim:
- dane personalne sprawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania, nr. dowodu osobistego lub prawa jazdy, nr. telefonu),
- dane pojazdu sprawcy (marka, model, nr. rej.),
- dane właściciela pojazdu, jeśli nie należy on do sprawcy zdarzenia,
- dane o ubezpieczeniu (nazwa zakładu ubezpieczeń, nr. polisy OC, data ważności polisy),
- szczegółowy opis zdarzenia (czas i miejsce, okoliczności), powstałe uszkodzenia w pojazdach, szkic sytuacyjny,
- czytelny podpis sprawcy.
Zawarte w oświadczeniu sprawcy dane i informacje należy zweryfikować z dokumentami sprawcy. Obowiązek ich udostępnienia wynika z art. 16 ust. 2 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK oraz art. 44 ust. 1 Ustawy prawo o ruchu drogowym. Jeżeli osoby kierujące pojazdami uczestniczącymi w kolizji nie mogą dojść do porozumienia i gdy niemożliwe jest ustalenie sprawcy kolizji lub osoba odmawia napisania oświadczenia, należy wezwać policję.
Policję ponadto należy wezwać koniecznie, jeśli:
- w zdarzeniu zostały poszkodowane osoby,
- wzywana była straż pożarna lub pogotowie,
- jeden z uczestników jest pod wpływem alkoholu lub innych podobnie działających środków odurzających,
- samochód nie ma aktualnych badań technicznych,
- zachodzi podejrzenie, że samochód jest kradziony,
- któryś z uczestników zdarzenia nie ma dokumentów lub ważnego OC,
- dokumenty (dowód rejestracyjny, prawo jazdy, polisa) są nieczytelne,
- któryś z uczestników jest obcokrajowcem.
O zaistniałym zdarzeniu drogowym należy niezwłocznie powiadomić zakład ubezpieczeń, przekazując posiadane informacje i udzielając mu niezbędnych wyjaśnień.
Zgłoszenie szkody do zakładu ubezpieczeń jest pierwszym etapem procesu likwidacji szkody.
Zapraszam do kontaktu.
Arkadiusz Mróz
Dyrektor Działu Analizy Ryzyka