Ubezpieczenia pojazdów wolnobieżnych w świetle nowelizacji Ustawy z dnia 22 maja 2003 r.

6.11.2024 r. weszła w życie znowelizowana Ustawa z dnia 22.05.2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (dalej Ustawa OC). 

Nowelizacja ta:

1. zmieniła definicję wprowadzenia pojazdu do ruchu, tym samym rozszerzony został katalog pojazdów wolnobieżnych, które podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Wprowadzenie pojazdu do ruchu to “…każde użycie pojazdu mechanicznego zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu..”

2. wprowadzona została definicja “ruchu pojazdu”: „..każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu..”

3. OC PPM nie będą podlegały np.: ręczne wózki paletowe bez napędu oraz wózki paletowe z napędem elektrycznym, gdyż nie spełniają definicji pojazdu, a są jedynie urządzeniami wspomagającymi. Ich operatora należy traktować jako pieszego pchającego czy ciągnącego urządzenie napędzane elektrycznie, a nie jako kierującego pojazdem.

 

 

Konsekwencje nowelizacji:

1. OC PPM objęte będą tylko szkody powstałe w związku z wykonywaniem przez pojazd mechaniczny funkcji transportowej, zaś szkody powstałe wskutek wykonywania innej niż transportowa powinny być likwidowane z polisy OC dobrowolnej.

2. Użytkowanie pojazdu w jakimkolwiek miejscu jako środka transportu powoduje powstanie obowiązku objęcia pojazdów ubezpieczeniem OC PPM.

Rekomendacja:

1. Zawarte już polisy OC PPM pojazdów wolnobieżnych – rekomendujemy wznawianie dotychczasowych polis, jeśli pojazdy wolnobieżne mają jakąkolwiek funkcję transportową.

2. Polisy OC PPM dla nowych lub użytkowanych pojazdów wolnobieżnych, ale dotychczas nieubezpieczonych w ramach OC PPM rekomendujemy zgłosić do ubezpieczenia, jeśli mogą pełnić funkcję transportową.

3. Przy pojazdach, które nie są własnością tylko są użytkowane (np. najem, leasing, pożyczka) proponujemy sprawdzić, czy właściciele tych pojazdów zawarli OC PPM, czy też w ramach zawartych umów kwestie te przerzucają na Użytkowników.

4. Mając na uwadze zmiany w Ustawie, brak orzecznictwa sądowego, problem z identyfikacją funkcji pojazdów, czy też z oddzieleniem pojazdu i narzędzia specjalistycznego zamontowanego na pojeździe rekomendujemy ubezpieczenie pojazdu wolnobieżnego zarówno w zakresie OC PPM, jak i odpowiedzialności cywilnej w związku z prowadzoną działalnością. Brak obowiązkowego OC PPM, jeśli będzie taki prawnie wymagany, może wiązać się z nałożeniem kar finansowych przez UFG.

Jak oceniasz tą podstronę?
Equinum Broker