Pracownicze Plany Kapitałowe
Utworzenie i zarejestrowanie PPK jest obligatoryjne dla każdego pracodawcy, w zależności od ilości zatrudnianych osób, różny jest jedynie termin powstania obowiązku. Zgodnie z ustawą, to obowiązkiem pracodawcy jest wybór instytucji, która następnie będzie zarządzać środkami pracowników.
Kluczowa jest rzetelna analiza podmiotów oferujących rozwiązania PPK oraz sposób w jaki implementacja nowych rozwiązań zostanie zaprezentowana w strukturach organizacji. To tylko kilka z obowiązków jakie w związku z PPK spoczywają na pracodawcy. Jak możliwie najbardziej efektywnie i sprawnie wprowadzić nowe przepisy w swojej firmie? I dlaczego warto skorzystać ze wsparcia niezależnego eksperta?
Zapisz się na newsletter
bądź na bieżąco z nowinkami PPK i otrzymuj zaproszenia na bezpłatne webinary.
Zapisz się na newsletterRola i obowiązki pracodawcy
- Wybór instytucji finansowej zgodnie z Art. 7 ustawy o PPK a w szczególności z uwzględnieniem najlepiej rozumianego interesu pracownika
- Zawarcie umowy o zarządzanie oraz prowadzenie PPK
- Wdrożenie PPK w organizacji w tym : przeprowadzenie kampanii informacyjnej wśród pracowników, przeszkolenie pracowników działu HR, przyjmowanie wniosków od pracowników o niedokonywanie wpłat do PPK
- Terminowe i prawidłowe naliczanie oraz przekazywanie wpłat do PPK
- Archiwizowanie pełnej dokumentacji
- Pilnowanie terminu ponownego zapisania i odprowadzania wpłat (co 4 lata)
- Terminowe przekazywanie uczestnikom, podmiotowi prowadzącemu program, organom nadzorującym PPK wszelkich niezbędnych informacji
- Obsługa transferów związanych z migracją pracowników
Dlaczego warto skorzystać ze wsparcia niezależnego eksperta przy wdrażaniu PPK?
Pomoc w wyborze najlepszej Instytucji Finansowej oferującej PPK w zakresie:
- Doświadczenia w zarządzaniu aktywami finansowymi PPK zarówno w długim, średnim i krótkim horyzoncie inwestycyjnym z uwagi na charakter funduszy cyklu życia będących podstawą PPK;
- Stabilności i wiarygodności kapitałowej instytucji zarządzającej inwestycjami;
- warunków finansowych PPK;
- Interesu osób zatrudnionych (dodatkowych benefitów dla pracowników firm); innych
Wsparcie w opracowaniu strategii komunikacyjnej
Oraz prowadzeniu dialogu ze: Związkami Zawodowymi / Radą Pracowników / Pracownikami
Pomoc w sprawnym procesie implementacji PPK:
- Wynegocjowanie korzystnych umów o zarządzanie i prowadzenie PPK;
- Zapewnienie wsparcia systemowego dla działów HR w zgłaszaniu pracowników i zarządzaniu składkami pracowników;
- Zapewnienie wsparcia w raportowaniu i rozliczaniu składek na PPK;
- Spełnienie obowiązków informacyjnych względem pracowników;
Wsparcie w procesie zarządzania PPK po implementacji:
- Obieg dokumentów (zarzadzanie deklaracjami i wnioskami zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej)
- Zapisy i wypisy z PPK, wypłaty transferowe
- Podnoszenie i obniżanie dobrowolnych składek na PPK – Pracodawcy i Pracownika;
- Obowiązki informacyjne względem Instytucji Finansowej/PFRu
Cel PPK
Celem PPK jest systematyczne gromadzenie oszczędności przez uczestników rynku pracy z przeznaczeniem na wypłatę w chwili osiągnięcia 60 roku życia. Środki gromadzone w ramach programu mają charakter prywatnej własności uczestnika.
Kto może oferować PPK?
Instytucje finansowe, które ustawodawca uprawnia do oferowania i prowadzenia PPK to:
- towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI),
- powszechne i pracownicze towarzystwa emerytalne (PTE) i
- zakłady ubezpieczeń na życie (TUnŻ).
Jak się zapisać?
Przystąpienie osób uprawnionych do PPK odbywa się na zasadach automatycznego zapisu, którego dokonuje pracodawca. Obligatoryjnie uczestnikiem programu staje się każda osoba zatrudniona w wieku poniżej 55 lat.
Osoby zatrudnione spełniające kryterium wieku 55-70 lat przystępują do programu poprzez złożenie pracodawcy odpowiedniego wniosku. Osoby powyżej 70. roku życia nie mogą być uczestnikiem PPK.
Każdy uczestnik programu na podstawie pisemnej deklaracji złożonej pracodawcy może zrezygnować z dokonywania wpłat. Co cztery lata począwszy od 2023 roku następuje automatyczne dokonywanie wpłat. Uczestnik programu każdorazowo może ponownie złożyć deklarację rezygnacji.
Kogo dotyczy PPK?
Uczestnikami programu są osoby zatrudnione, jeśli otrzymują wynagrodzenie stanowiące podstawę składek na obowiązkowe ubezpieczenie emerytalne i rentowe: pracownicy, osoby wykonujące pracę nakładczą, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, osoby fizyczne wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, członkowie rad nadzorczych.
Czy PPK jest obowiązkowe?
Każdy pracodawca jest zobligowany utworzyć PPK – także w przypadku, gdy tylko jeden zatrudniony wyrazi chęć gromadzenia środków w ramach programu. Z obowiązku utworzenia PPK zwalania pracodawcę jedynie fakt prowadzenia Pracowniczego Programu Emerytalnego (PPE) przy składce podstawowej na poziomie 3,5% i jeśli do programu przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych. W zależności od ilości zatrudnionych różna jest data obowiązku utworzenia i zarejestrowania programu: |
-
Firmy zatrudniające
250+ osób
1.07.2019 r.
-
Firmy zatrudniające
50+ osób
1.01.2020 r.
-
Firmy zatrudniające
20+ osób
1.07.2020 r.
-
Firmy zatrudniające < 20 osób
i sektor publiczny
1.01.2021 r.
Wybór instytucji finansowej prowadzącej PPK
Decyzja ta jest jedną z najistotniejszych w kontekście ustawy o PPK, która nakłada na pracodawców szereg wymogów formalnych oraz co za tym idzie – ewentualną odpowiedzialność za nierzetelnie przeprowadzony proces selekcji i działanie na szkodę pracownika.
Decyzja ta jest jedną z najistotniejszych w kontekście ustawy o PPK, która nakłada na pracodawców szereg wymogów formalnych oraz co za tym idzie – ewentualną odpowiedzialność za nierzetelnie przeprowadzony proces selekcji i działanie na szkodę pracownika. Ocena efektywności finansowej czy szeroko rozumianego interesu pracowniczego, nie jest formalnie obostrzona konkretnymi schematami działania – dając pracodawcy pewną swobodę w podejmowaniu samodzielnych decyzji w tym obszarze. Niesie to jednak za sobą konkretne konsekwencje wynikające z odpowiedzialności firmy do zachowania należytej staranności w tym procesie. Podmiot gromadzący oraz zarządzający środkami pracowników będzie istotnym filarem nowej polityki emerytalnej – ma w teorii pomnażać zgromadzony kapitał przez odpowiednie inwestowanie, tak by po latach osiągnąć zysk umożliwiający dodatkowe wsparcie świadczenia “podstawowego”, wypłacanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wybór instytucji finansowej, która będzie prowadziła program PPK powinien być dokonany przez pracodawcę w porozumieniu z działającymi u niego związkami zawodowymi, a w razie ich braku, z inną wyłonioną reprezentacją pracowników. Jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest zobowiązany zawrzeć umowę z instytucją finansową nie zostanie osiągnięte porozumienie pracodawca samodzielnie podejmuje decyzję o wyborze. Związek zawodowy nie jest stroną umowy o prowadzenie PPK. |
Przeczytaj na naszym blogu:
-
PPK na kwadrans przed premierą ...
Do daty wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych pozostało niewiele czasu Na łamach kwietniowego numeru miesięcznika Benefit – adresowa[...]
-
PPK: wybór instytucji finansowej
Przed wieloma przedsiębiorstwami już niedługo stanie kluczowe wyzwanie w postaci wyboru instytucji finansowej mającej zająć się obsługą groma[...]
-
Poprawki do ustawy o PPK szansą dl...
Prace związane z wdrożeniem PPK nabierają tempa 26 września Komisja Finansów Publicznych przyjęła sprawozdanie dotyczące projektu ustawy o Pra[...]
Zadbaj o swoją przyszłość na 100%